donderdag 9 september 2010

Houdbaarheidsdatum

Zeg eens eerlijk, letten jullie op de houdbaarheidsdatum van een make up product?
Ik kan me voorstellen dat je dat doet als je bijvoorbeeld visagist bent en er je brood mee verdient, maar eerlijk gezegd vind ik het verspilling om een product weg te gooien enkel omdat het over datum is. Pas als de samenstelling veranderd waardoor het product niet meer bruikbaar is, gooi ik het weg. Ik héb zelfs niet eens een mascara jonger dan drie maanden (De houdbaarheidsdatum van mascara na opening is drie maanden). Mijn nieuwste mascara is al meer dan een jaar oud en hij werkt nog prima. Beter zelfs, want hij is nu wat dikker geworden! De meeste van mijn nagellakjes zijn zelfs al ouder dan vijf jaar (Houdbaarheidsdatum nagellak na opening; twee jaar) en ze zien er echt nog prima uit! (Oke, ik moet wel altijd even goed schudden voor gebruik)
Met foundation e.d. heb ik overigens wel gemerkt dat de kwaliteit snel achteruit kan gaan als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Dan wordt ie korrelig en smeert hij niet meer mooi.

Wat wel erg belangrijk is als je je make up goed wilt houden is om regelmatig je kwasten schoon te maken of wegwerp applicators te gebruiken. En natuurlijk moet je altijd met schone handen werken en niet direct met je concealerstick je puistje aanstippen of met je lipstick over je koortslip gaan!

Een overzichtje met houdbaarheidsrichtlijnen:

Blush: 2 jaar
Concealer: 1 jaar
Eyeliner (vloeibaar): 6 maanden
Foundation (oliebasis): 1,5 jaar
Foundation (waterbasis): 1 jaar
Gezichtspoeder: 2 jaar
Lipgloss: 1 jaar
Lippenstift: 2 jaar
Lippotlood: 2 jaar
Mascara: 3 maanden
Nagellak: 2 jaar
Oogpotlood: 2 jaar
Oogschaduw: 2 jaar
Oogschaduw (vloeibaar): 6 maanden

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen